Hverdagsråd – sådan håndterer du arbejde og fritid med IBS

Gode rutiner, regelmæssige måltider, fysisk aktivitet og stresshåndtering hjælper. Men så kommer hverdagen, hvor arbejde, venner, rejser eller aktiviteter med børnene gør, at planerne må lægges til side. Livet er sjældent helt regelmæssigt.

Undgår du situationer i hverdagen på grund af IBS, så er du ikke alene. Heldigvis findes der gode råd, der kan hjælpe dig. IBS forsvinder ikke, men det er muligt at have gode hverdage.

Snak åbent om IBS

Du behøver ikke at være alene om at håndtere IBS. Ofte er ærlighed en bedre strategi end undskyldninger. At blive forsinket til en middag, fordi man skal en ekstra tur på toalettet, er irriterende, men det er værre, hvis alle andre bliver irriterede, fordi de ikke kender diagnosen. Det kan også være fornuftigt at snakke med nogen på arbejdspladsen – for eksempel en leder eller en i fagforeningen.

Vær forberedt på situationer

Tænk praktisk og vær forberedt. Hvis du for eksempel skal til koncert eller i biografen, så få billet for enden af en række, så det er let at komme ud. Skal du på restaurant, kan du tjekke menuen på forhånd. Er der kun lidt, der egner sig, kan du spise lidt på forhånd eller have noget med i tasken.

Accepter at det nogle gange bliver pinligt

At acceptere pinlige situationer gør det lettere at leve med IBS. Vær ærlig og sig: “Beklager, men jeg har en sygdom.”

Prøv at reducere stress

At reducere stress behøver ikke at betyde, at man skal være passiv, men at man bliver bevidst om, hvad der udløser stress og prøver at reducere det. Meditation og andre stresshåndteringsteknikker kan også være værdifulde for at håndtere ubehagelige situationer.

Giv dig selv nok tid til forberedelse

Hvis du ved, at du har brug for tid om morgenen, så giv dig selv den tid. Det er ikke usædvanligt at afsætte op mod to timer for at være sikker på, at maven samarbejder, inden man tager på arbejde.

Rejse

En rejse er næsten altid et afbræk fra hverdagen. Dermed bliver rådene om planlægning, at reducere stress og bruge tilstrækkelig tid ekstra vigtige. Undgå at pakke i sidste øjeblik og læg gerne planer, der kan ændres, hvis det bliver nødvendigt. Skal du til udlandet, kan det også være fornuftigt at lære de generiske navne på produkter, du bruger, så du kan gøre dig forståelig i det land, du skal til. En læge eller en farmaceut kan hjælpe med dette.


Hverdagsmad – opskrifter der hjælper i hverdagen

Mange oplever, at hverdagslivet bliver bedre ved at følge nogle simple råd. Måltider til faste tider og ro omkring måltiderne er gode vaner. Her finder du kvalitetssikret information om FODMAP-diæten og links til opskrifter uden madvarer med højt indhold af FODMAP.

Træning gør hverdagen med IBS bedre

Mange synes, det er svært at nå alt – fra arbejde til sociale aktiviteter. Men forskning viser, at hvis man afsætter tid til at træne, har det god effekt mod IBS-symptomer. Læs mere om forskningen og få nogle simple træningsråd.