Træning gør hverdagen med IBS bedre

At træning hjælper mod meget er velkendt. Nu viser ny skandinavisk forskning, at fysisk aktivitet også giver IBS-patienter en bedre hverdag.

Elisabet Johannesson er fysioterapeut og har også en doktorgrad i intern medicin ved Sahlgrenska Akademiet ved Universitetet i Göteborg. I sin afhandling “Irritabel tarmsyndrom og fysisk aktivitet”, fulgte hun 100 personer med IBS, som fik individuelle træningsråd.

Blandt hendes hovedkonklusioner var:

  • Fysisk aktive patienter har lavere risiko for forværring sammenlignet med patienter, der ikke bevæger sig lige så meget.
  • Øget fysisk aktivitet er associeret med forbedringer i gastrointestinale problemer, men også når det gælder træthed, angst og depression og på længere sigt en bedre livskvalitet.
  • Anbefalinger om øget fysisk aktivitet kan være et behandlingsalternativ hos IBS.

Hvad er god træning, og hvad bør man undgå?

Det vigtigste råd er, at ingen former for træning er skadelige. Selv om løb ikke anbefales til IBS-patienter, er der ingen grund til at stoppe, hvis man synes, det fungerer.

I udgangspunktet har mave- og tarmsystemet godt af kropsbevægelser. Men for mange er rolige og jævne bevægelser bedre end øvelser med høj intensitet og pludselige bevægelser.

Her har vi samlet nogle eksempler på, hvad som anbefales, og hvad som burde undgås.

God træning


At gå, selv i høj hastighed, er mindre krævende end løb. Årsagen er hovedsageligt, at mave og tarm holder sig mere i ro, end når man løber.

Yoga
Yoga styrker og forlænger musklerne på samme tid. Bevægelserne er rolige og bevidste. Yoga giver også tid til at slappe af og koncentrere sig om åndedrættet.

Cykling
Når man cykler, holder maven sig stort set i ro. Fokus er på den nederste del af kroppen, og der er ikke mange uforudsigelige bevægelser, der sætter kroppens indre organer i bevægelse.

Svømning
Svømning er et godt alternativ til løb. Vandet gør træningen meget skånsom mod kroppen. Her får man god træning enten ved at svømme baner eller ved at lave øvelser i vandet.

Dette bør man undgå

b
Løb medfører store bevægelser, hver gang foden sættes i jorden og sætter af igen. Op og ned-bevægelserne kan give mavekrampe og diarré. Desuden kræver lange distancer næring undervejs. Det er krævende også for en rask mave. Kan du lide at løbe, kan det være fornuftigt at starte på et løbebånd med et toilet i nærheden.


Crossfit
Crossfit er både tunge løft og højt tempo. Kombinationen af de hårde og hurtige bevægelser er krævende for mave og tarm.

HIIT-træning
Dette er intervaltræning, hvor man presser sig selv maksimalt inden for en bestemt tidsramme. Med høj puls og pludselige bevægelser kommer man nemt til at irritere maven.

Boldspil
Høj fart og uforudsete bevægelser gør boldspil til en krævende aktivitet, hvis man har IBS.


Hverdagsmad – opskrifter der hjælper i hverdagen

Mange oplever, at hverdagslivet bliver bedre ved at følge nogle simple råd. Måltider til faste tider og ro omkring måltiderne er gode vaner. Her finder du kvalitetssikret information om FODMAP-diæten og links til opskrifter uden madvarer med højt indhold af FODMAP.

Hverdagsråd – sådan håndterer du arbejde og fritid med IBS

Undgår du situationer i hverdagen på grund af IBS – arbejdsmøder, træning eller idræt med børnene? Du er ikke alene. Heldigvis findes der gode råd, der kan hjælpe dig. IBS forsvinder ikke, men det er muligt at have gode hverdage.